De Stichting Anton Dreesmann is initiatiefnemer van de Q&A Retail Hackathon. Tijdens de hackathon werken retail professionals van verschillende organisaties onder tijdsdruk samen aan een actuele retail uitdaging. Ieder team wordt begeleid door twee retail executive coaches. Kortom: een dag waarop retail, samenwerking en een winnaarsmentaliteit centraal staan!

RETAIL HACKATHON 2021

Op 11 november 2021 mochten we na de digitale editie in 2020 weer fysiek bij elkaar komen. 30 fanatieke deelnemers van bijvoorbeeld PLUS, Xenos, Hunkemöller en Albert Heijn verdiepten zich een dag lang in drie vraagstukken:

  • Duurzame binnenstad - Hoe kunnen retailers een gezamenlijke bijdrage leveren?
  • Duurzame omnichannel - Hoe zorg je voor een winstgevend business model?
  • Duurzame arbeidsmarkt - Wat is een bestendige oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt?

Alle groepjes werden begeleid door 6 executive coaches van Blokker, Jumbo, MS Mode en Rituals. Een dag in het teken van teamwork, creativiteit en vooral winnersmentaliteit! Benieuwd naar de oplossingen? De drie beste teams pitchten hun ideeën op 20 mei 2022 op het Anton Dreesman Jaarcongres.

Het team dat met hun pitch de meeste stemmen van het publiek ontving, bestond uit Britt Westerhoff, Daan Kempers, Sander Kok, Martijn van Arkel en Irma van den Brandhof onder begeleiding van John Schollink en Jurriaan Pouw. Hun oplossing voor een duurzame binnenstad? Bewussie – een app waarbij gebruikers tegoed sparen door voor een duurzame levering te kiezen. Dit tegoed kunnen ze zelf besteden bij deelnemende organisaties of doneren aan (lokale) goede doelen. Het doel is om consumenten zo meer bewust te maken van de impact van hun bestelling en duurzame bezorging te stimuleren. Van harte gefeliciteerd aan dit team!

De Retail Hackathon 2021 werd gesponsord door Cisco en Amrop.

DIGITALE RETAIL HACKATHON 2020

Op 12 november 2020 vond de eerste digitale Retail Hackathon plaats. Maar dat kon de winnaarsmentaliteit en pret niet drukken. 24 retail professionals van onder andere Albert Heijn, Jumbo, A.S. Watson en Hema gingen digitaal aan de slag met drie uitdagingen:

  • Hoe ga je als retailer om met transparante communicatie over duurzaamheid?
  • Hoe boei en bind je generatie Z als werknemer?
  • Hoe houden we winkelgebieden aantrekkelijk als steunmaatregelen van de overheid stoppen?

Twee teams werkten aan hetzelfde thema, waarvan alleen het beste team per thema door ging naar de volgende ronde: de pitch op het Anton Dreesmann Jaarcongres.

Het groepje dat met hun digitale pitch het publiek van het Anton Dreesman congres kon overtuigen zijn Anne van de Wijgert, Amanda de Rijk, Toby Fryars en Leen Criens onder begeleiding van Sanne Oosterhoff en Rober Delver. Hun winnende oplossing: Duurzaam doen we samen – voor elk duurzaam product dat een consument in een Nederlandse supermarkt koopt, wordt een klein deel van de productomzet gedoneerd aan een goed doel. Welk project de consument wil steunen kan zij zelf kiezen.

RETAIL HACKATHON 2019

Op 14 november 2019 vond de eerste Retail Hackathon plaats. Een dag waarop 30 retail professionals in zes teams onder tijdsdruk aan de slag gingen met drie relevante thema’s:

  • Hoe creëer je een attractieve retailorganisatie in een krappe arbeidsmarkt?
  • Hoe richt je een innovatieve retail organisatie in die adaptief is?
  • Hoe creëer je een toekomstbestendige retail omgeving in middelgrote steden?

Het team van Linda Schellekens, Renée Kampers, Thierry Mook en Raoel Osseyran werd door het publiek als winnaar uitgekozen. Het winnende idee: een app om medewerkers zelfsturend te maken op hun secundaire arbeidsvoorwaarden om zo de retail aantrekkelijker te maken voor talent.

Hackaton winnaars
Winnaars Retail Hackathon 2019: Linda Schellekens, Renée Kamers, Thierry Mook & Raoel Osseyran